130710 - 23.46

Här kommer svar på några frågor som rullade in under gårdagen. Tveka inte att höra av er om ni undrar över något!
 
Hur länge hade du haft körkort innan du åkte? Hur är det är köra i USA? Typ alla kör väl även automatare? Det borde dessutom vara mycket lättare, i alla fall vad jag har hört.
 
Innan jag kom till USA hade jag haft mitt körkort i två år. Att köra i detta land beror så klart mycket på var du är. I mitt område, sådär 30 minuter från en storstad och i en folktät ort, är det alltid mycket trafik. Där jag bodde förut däremot, ute i skogen med en folktäthet som var 10 gånger mindre, var det lugnare trafik, fast mer skymda vägar. Det är väldigt få som kör manuellt här, så att växla borde du inte oroa dig för förens du kommer hem till Sverige igen. Men eftersom de flesta kör automat blir trafiken lite annorlunda också, ofta med snabbare bromsningar vid trafikljus och korsningar osv. Det är vanligtvis väldigt dåligt upplyst i mörkret, så då gäller det att vara extra försiktig. När det gäller korsningar har vi knappt några rondeller (jag vet bara en i hela kommunen jag bor i, och den är vid en parkeringsplats), utan här är det stoppskyltar och trafikljus som gäller. Var försiktig bara, så kommer det ordna sig!
 
Kanske en skitkonstig fråga, men jag läste på en annan blogg att när hon tvättar så sorterar de inte tvätten, de bara slänger in allt i maskinen så jag undrar om det är så alla tvättar eller om det bara var i hennes familj.
 
Jag älskar den här frågan! Överlag tror jag inte amerikanarna sorterar tvätten lika noga som vi gör, av olika anledningar. Vad jag hört använder de andra gradtal än vad vi gör, plus att allt ska gå snabbt och enkelt, om något förstörs köper man nytt osv. Jag är inte expert på området, men jag sorterar inte barnens kläder mer än att jag tvättar jeans för sig, tjejens kläder för sig och killens kläder för sig. Det mesta av deras kläder går i samma färgskala ändå.
 
Om du och barnen har varit ute och ätit lunch någonstans eller något liknande, betalar du det då eller får du pengar av dina värdföräldrar? Typ att dem ger dig i förväg eller att du visar kvitto?
 
Jag försöker alltid berätta planer i förväg såsom utflykter och hur mycket jag beräknar att det kostar, så då får jag pengar av dem. Ibland har det blivit spontana luncher eller liknande, så då har jag visat kvitton efteråt och fått pengar. Hör med din familj hur de vill att du ska sköta det. Jag har hört att vissa får en viss summa pengar i månaden för att göra saker med barnen, men vet inte riktigt hur det fungerar.
 
Betalar du bensinen själv?
 
Min värdfamilj betalar bensinen, eftersom jag använder bilen i arbetet. Jag fyller dock på den själv när jag vet att jag har använt den mycket. Mina värdföräldrar har varit väldigt generösa och låtit mig ha en bil för längre sträckor under helgerna osv, så då har jag och mina vänner delat på bensinkostnader. Om detta skulle hända, så skulle jag rekommendera att du pratar med dina vänner om hur ni delar kostnader innan ni åker någonstans, just så att du inte ska bli den som betalar i slutändan. Jag har dock inte haft några problem med detta.
 
Hur var det med din engelska innan du åkte?
 
Under gymnasiet hade jag all min undervisning på engelska, och språk har alltid varit en av mina styrkor, så jag var väl ganska bra redan innan jag åkte, åtminstone på den akademiska sidan. Min kompis, Veronica, påminde mig när hon var här om hur jag oroade mig för det vardagliga språket innan jag åkte. Jag tror de flesta oroar sig lite mest för att man aldrig satts i en situation där man måste prata ett främmande språk för att någon ska förstå en. Men när du måste, så kan du också. Och är det lite knaggligt i början så är det lugnt. Det kommer, och det kommer snabbt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0