130712 - 06.00

Här kommer fler svar på era frågor!
 
Rekommenderar du åldern på dina värdbarn? Tycker du att det är en bra ålder på barnen eller önskar du att du hade haft yngre/äldre värdbarn?
 
Jag tycker åldern på mina värdbarn är perfekt! De förstår att jag inte är deras mamma, vi kan hitta på saker som intresserar oss alla, såsom museum och liknande, vi behöver inte avbryta roliga saker för att någon behöver sova mitt på dagen, de leker bra med varandra och kan göra det självständigt, men tycker fortfarande att det är roligt att leka mycket med mig. En av de saker jag tycker har varit roligast är något som många andra au pairer fasar; läxor! Jag tycker det har varit så kul att se barnen lära sig saker, att kunna lära dem saker och se hur de växt. Visst, Thomas och jag har haft några hårda stunder med hans läxor, men när han kommit hem med högsta betyg på proven har jag fått stora kramar och uppskattning, så i slutändan har det varit värt allt slit och pushning. Kathryn har lärt sig läsa medan jag varit här, och hennes matte är mycket bättre. Så ja, jag älskar barnens ålder. Men det beror såklart på vad man vill göra!
 
Är du nöjd med STS? Allt funkat bra?
 
Jag är väldigt nöjd med STS och AuPairCare (företaget här i USA). När jag haft problem har jag alltid fått hjälp. Frågor har besvarats snabbt och bra. Min rematch var så otroligt enkel jämfört med vad jag hört från vänner från andra agenturer. Ett minus är dock att man behöver betala in pengar (ca 2000 kr tror jag) innan man börjar söka som au pair, men vet man säkert att man ska åka spelar det ingen roll. En av STSs stora plus är matchningsprocessen. Du är synlig för flera familjer samtidigt, så du ka ha flera intervjuer på samma gång och ha lättare att jämföra olika familjer. På till exempel Cultural Care är du bara synlig för en familj i taget, så det blir svårare att jämföra. Jag hade inte tvekat en sekund med STS om jag åkte tillbaka! 
 
Något som jag är "rädd" för är att jag bara ska bli "tjejen som tar hand om barnen". För mig är det viktigt att vara en del av familjen, känner du att du är det? Typ att du kan komma ner till dem när de tittar på TV eller sätta dig och äta med dem.
 
Innan jag kom hit gjorde jag klart för mig att jag ville bli en del av familjen, och inte bara en anställd. Alla familjer är inte lika öppna med detta, och inte alla au pairer heller. Jag har vänner som inte alls känner sig som del av familjen, fast trivs väldigt bra ändå. Det är viktigt att du berättar hur du vill ha det redan från första intervjun med familjen. Jag kan sätta mig och kolla på tv med min familj eller värdföräldrar och vi äter alltid middag ihop om jag inte har andra planer. Jag kan komma och knacka på deras dörr när som helst om det skulle vara något, eller ringa dem mitt i natten utan att de skulle kasta ut mig ur huset, eller bli speciellt upprörda. Och har jag frågor om något tar vi reda på svaret tillsammans, som en familj. Fast jag vet ju också att jag inte är deras dotter och kommer aldrig att vara. En au pair måste komma ihåg detta, och ge familjen rum och tid att vara själva också. Det betyder dock inte att man måste stänga in sig i sitt rum hela tiden!
 
Varför ville du bli Au pair?
 
Jag ville göra något utomlands och kunna klara mig själv. Barn har alltid lockat mig, precis som kulturer och språk, så en mix av det skulle vara perfekt. Och som så många andra i min ålder visste jag inte vad jag ville göra efter gymnasiet, mer än att plugga på högskolan. Jag ville dock göra något innan, något som skulle få mig att utvecklas och se saker från andra perspektiv. Dessutom hade jag inte lust att betala en förmögenhet för det, samtidigt som jag ville ha ett säkert kort. Att åka till Australien och plocka vindruvor eller jobba på restaurang eller liknande någonstans lockade mig inte så mycket. En stor fördel med att åka som au pair var också att jag inte skulle behöva klara mig helt själv, utan jag skulle alltid ha någonstans att bo, ett jobb, någon att gå till, inga direkta utgifter och dessutom få leva med människor från en annan kultur. 
 
Varför valde du just det landet?
 
Jag hade länge velat åka till Frankrike efter gymnasiet och försöka jobba, plugga eller båda. Men det var något med att vara au pair där som tog emot. Jag tror stor del av det var för att jag ville åka utanför Europa och Frankrike skulle då vara för nära. Dessutom kände jag att Australien eller Nya Zeeland hade varit lite för långt, plus att jag inte visste mycket om de länderna, vilket jag inte gör nu heller i och för sig. USA har ju alltid varit där på i filmer, serier, musik m.m. så det kändes mer bekant. Det är verkligen ett jättehäftigt land som jag behöver utforska mer, och jag är så otroligt glad att jag åkte hit!
 
Vad hade du för tidigare erfarenhet av barn och barnpassning?
 
Under två år av min gymnasietid hade jag en gång i veckan en barngrupp att vara ledare för efter skolan. Barnen var mellanstadieelever och jag brukar säga att vi gjorde allt man kan tänka sig, förutom seriösa sporter. Vi pysslade, lekte, spelade spel och var ute i naturen. Varje vecka kom ca 10-30 barn. En gång i månaden ordnade vi också disco för drygt 200 barn, vilket var så otroligt roligt! Efter gymnasiet började jag jobba som vikarie på dagis och förskolor, så då fick jag erfarenhet av barn från 6 månader till sisådär 10 år. På lov brukade jag ta med min kusin, som nu är 11, på olika saker, såsom bowling, djurparken, Universeum eller liknande. Att ta hand om släktingar räknas dock inte in i de 200 barnpassningstimmarna man behöver för att bli au pair, men det skadar absolut inte att uppge dem ändå!
 
Hur gick du till väga för att bli Au pair?
 
Jag gick in på www.STS.se/aupair och fyllde i en snabb ansökan. Efter det fick jag mejl om inbetalning för att kunna fortsätta. Jag betalade in, åkte på intervju hos en tidigare au pair där jag fick göra lite tester och fylla i papper. Jag skickade in betyg, referenser, läkarintyg och lite andra saker till STS. Efter det fick jag instruktioner om hur jag fyller i mitt ”AuPairRoom” och när det var klart var det fritt fram för familjer arr kontakta mig. Jag valde då att matcha med en familj, och efter det behövde jag ansöka om visum och åka upp till amerikanska ambassaden i Stockholm, skriva ett arbete om barnen, familjen, området och mig själv och min kultur, packa mina väskor och åka. Det tog mig ca 6 månader från att jag betalade in till att jag åkte. 
 
Hur var det att träffa familjen första gången?
 
Jag hade inte bästa mötet med min första familj, utan det var väldigt ”awkward” och nervöst på ett dåligt sätt. Jag kände mig ju aldrig som en del av familjen, så det är kanske inte så konstigt. Min andra, och nuvarande, familj tog emot mig med öppna armar. Min värdmamma mötte upp mig på flygplatsen med en stor och genuin kram, och vi pratade hela vägen hem från flygplatsen. Det första som hände när jag kom in genom dörren när vi kom hem var att Kathryn kastade sig i mina armar och efter det fick jag en kram av min värdpappa också. Oavsett hur många samtal du har med familjen på Skype innan, eller hur många mejl ni än skickat till varandra, kommer det vara en helt annan grej när ni ses på riktigt. Det är nervöst för alla, men det går snabbt över. Var bara öppen och prata med dina värdföräldrar om dig själv och vad du är van vid, berätta småsaker som barnen gjort, fråga dumma frågor och var dig själv.
 
Trivs du med familjen och dit boende?
 
Jag älskar att vara här och jag kunde inte ha hittat en bättre familj. Självklart kan de ibland göra mig mer irriterad än vad någon annan kan, men det går över fort. Jag tycker det är jätteskönt att bo utanför en stad, men ändå så nära. 

Kommentarer
Postat av: Ida

Jag har tänkt åka som aupair till USA och tänkte höra hur mycket pengar du hade med dig när du åkte dit? Haha kommer ju själv vara nästan "pank" efter att ha betalat alla medlemsavgifter osv ;)

2013-07-31 @ 12:11:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0