121202 - 22.55

Jag har haft en grym helg med min fina Feli. Hämtade upp henne igår och åkte in till DC efter ett snabbt stopp här hemma. Vi gjorde Library of Congress, Capitol, White House, Washington Monument, Vietnam, Lincoln och Korean Memorial. Vädret var helt underbart, runt 10-15°C. Library of Congress var verkligen one of a kind. Vilken byggnad! Den ser kanske inte så märklig ut utifrån, men insidan... Jisses! Rebecca, du hade kunnat gå runt i dagar där inne pga arkitekturen. 
 
 
På kvällen åkte vi iväg till Fair Oaks Mall och Cheesecake Factory. Denna gång var väntetiden på bord endast 30 minuter! Det blev underbara Skinnylicious Enchiladas för min del och till efterrätt delade vi en Tiramisu-cheesecake. Yummy! Vi avslutade kvällen i soffan framför The Holiday för att få lite julkänsla dagen till ära.
 
Idag gick vi upp tidigt för att åka in till DC igen. Denna gång var destinationen Georgetown, så vi började med John F. Kennedy Memorial Center for the Performing Arts. Hittade såklart svenska flaggan i National Hall! Sedan gick vi längs Potomac River, förbi House of Sweden och restauranger längs vattnet. Just där och då fick jag lite känsla av hemma. Jag hade svenska flaggan bakom mig utanför en svensk byggnad, plus doften av färsk fisk, sjägräs och hav (trots att det är en flod). Sedan gick vi upp mot Starbucks och tog en fika längs vattnet. Därefter var det dags för oss att bestiga berget och promenera till Georgetown University. Harvard och Clemson kan slänga sig i väggen! Det kändes som att gå runt på Hogwarts. Så fint, gammalt, kuslig och mystiskt. Det är något speciellt med amerikanska universitetscampus. 
 
 
När vi var klara på universitetet bestämde vi oss för att gå tillbaka till House of Sweden, som också är Sveriges ambassad. Nu hade de öppnat och hade en utställning om svenska skolsystemet och svenska uppfinningar och företag, så jag förklarade lite för Feli. Efter det fick vi åka upp på takterrassen och få en fin vy över floden och JFK Memorial. Sedan var det dags för oss att åka till flygplatsen och säga hejdå. Fy, vad sorgligt. Trots att jag vet att vi kommer ses igen när vi båda är tillbaka i Europa är det ledsamt. Men allt kändes mycket bättre när jag möttes av min underbara värdfamilj som precis hade börjat dekorera granen, även om jag kan tycka det är lite väl tidigt... 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0